پاسخ ما به سوال پایگاه خبری انصاف

author
0 minutes, 0 seconds Read

س : حضرات فقها! لطفا به این سوال پاسخ دهید

۴ بهمن ۱۴۰۲

  • زمان مطالعه دو دقیقه

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشت کوتاهی به بهانه‌ی رد صلاحیت حسن روحانی، عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری، در انتخابات مجلس خبرگان نوشت:

حضرات فقهای شورای نگهبان که ظاهرا از نگاه بسیاری از تصمیم‌گیران ارشد نظام در عدل و تقوای آنها تردیدی نیست نتوانستند صلاحیت حسن روحانی را تشخیص دهند و در نتیجه عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری و رئیس جمهور پیشین ایران امکان کاندیداتوری در انتخابات را نخواهد داشت.

اینکه روحانی چه خواهد کرد، پس از انتخابات چه خواهد شد و آنچه در پیش داریم چگونه انتحاباتی است مباحثی‌ست که در این روزها و روزهای آینده از آن بسیار خواهند گفت اما آنچه موضوع این نوشتار کوتاه است پرسشی مشخص از فقهای شورای نگهبان و مدافعان همیشگی تصمیمات ایشان است.

بیاییم یک حالت فرضی (احتمالا فرض محال) را تصور کنیم که در آن اکثریت نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به دلایلی کاملا قانونی و متقن که همگان پذیرای آن باشند رد صلاحیت شوند.

و در این حالت فرضی که اکثریت نمایندگان مجلس خبرگان رد صلاحیت شده‌اند، پیش از آغاز به کار مجلس خبرگان بعدی به هر دلیلی روز انتخاب رهبر فرا برسد.

فقهای شورای نگهبان و مدافعان تصمیمات این نهاد پاسخ دهند که در چنین فرضی آیا رهبر جمهوری اسلامی ایران که احتمالا چند دهه سکاندار ارشد نظام و فرمانده کل قوا خواهد بود را افرادی انتخاب می‌کنند که با دلایل کاملا متقن و قانونی افرادی بی صلاحیت هستند؟

پاسخ ما : 6 بهمن 1402

سوال فرضی : محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشت کوتاهی به بهانه‌ی رد صلاحیت حسن روحانی، عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری، در انتخابات مجلس خبرگان نوشت : (با ذکر مقدمه …) بیاییم یک حالت فرضی (احتمالا فرض محال) را تصور کنیم که در آن اکثریت نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به دلایلی کاملا قانونی و متقن که همگان پذیرای آن باشند رد صلاحیت شوند. ( ادامه مطلب …مراجعه به متن بالا .)

پاسخ :

اولا : هر داوطلبی برای شرکت درانتخابات مجالس خبرگان یا شورای اسلامی هنگام ثبت نام باعلم به اینکه یک مرجع قانونی معین شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به درخواست او رسیدگی و اعلام نتیجه خواهد کرد با ارائه مدارک مورد نیاز مراحل ثبت نام را انجام می دهد.

دوما : در هیچ کجای قانون قید نشده است افراد با سابقه قبلی در مسئولیت های گوناگون نظام جمهوری اسلامی ایران بدون قید و شرط و رسیدگی به عملکرد آنان مورد تأیید و پذیرفته خواهند شد.

سوما : در چنین فرض و برداشتی دیگر چه نیازی بود که در قانون تسریع و تاکید بر ثبت نام و بررسی مجدد شود. بلکه کافی بود با عبارتی کوتاه ذکر میشد نمایندگان سابق مجلسین یا حتی روسای سابق جمهوری نیازی به مراحل ثبت نام مجدد نیست و در صورت داوطلب بودن بطور خودکار ثبت نام و نیازی به بررسی و تایید مجدد نیست.

بنظر می رسد این مقدار اشاره کوتاه و ساده و روان برای ضرورت ثبت نام و بررسی مجدد صلاحیت داوطلبین مجلسین برای درک و فهم افراد با حداقل سواد و تجربه از جامعه کافی باشد.

حال سوال ما :

اما اینکه چرا یک فرد شناخته شده با عملکرد آشکار و پنهان خود در دوران مسئولیت که مورد انتقاد اکثر آحاد جامعه بوده است و آنهم ازیک جریان تابلو دار که با جهت گیریهای خاص متمایل به خواسته دشمن علیه استقلال و عزت و پیشرفت ایران اسلامی موضع گیری و اقداماتی هم انجام داده است و سبب ایجاد بحرانهای ساختگی اقتصادی ، اجتماعی و امنیتی و خسارتهای جبران ناپذیر در دهه های اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی شده است! چرا نباید سوابق وی مورد بررسی و رسیدگی دقیق و اعلام نظر قرار بگیرد.

اگر چنانچه مرجع ثبت نام اینگونه افراد با در نظر گرفتن سوابق و عملکرد و همه جوانب مسئله و با علم به رد صلاحیت آنها اجازه ثبت نام به آنها داده نمیشد. شاید میتوان گفت که مرجع رسیدگی به صلاحیت داوطلبان اعمال سلیقه نموده و با رعایت نکردن قانون و پیش داوری از مدار انصاف و عدالت فاصله گرفته و فرا قانونی عمل کرده است.

اما در این مرحله باید این سوال را در خصوص انصاف و عدالت داوطلبان خاص با علم به اینکه صلاحیت آنان تایید نخواهد شد اقدام به ثبت نام می نمایند و سپس با هماهنگی قبلی توسط رسانه های اشکار و پنهان داخلی و خارجی مرتبط با خود اقدام به جوسازی و شارلاتان بازی سیاسی نموده و آرامش روحی و روانی جامعه را دستخوش حوادث گوناگون مانند حوادث سالهای قبل می کنند، مطرح نمود و آنان را در مراجع ذیصلاح پاسخگو کرد. البته جامعه هوشیار و با بصیر کنونی فریب اینگونه بازی ها را نخواهند خورد و ضمن تقدیر از اقدام شایسته شورای نگهبان در انجام رسالت الهی و قانونی خود همیشه در صحنه های سیاسی حضور فعال داسته و با مشارکت حداکثری مشت محکمی بر دهان یاوه گویان و بلندگویان دشمنان ذبون و شکست خورده خارجی در میادین مختلف برگ زرینی دیگری بر افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش خواهند بست. ان شاالله

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *