دیپلمات های آمریکایی در یادداشت فاش شده از سیاست اسرائیل انتقاد کردند

author
2 minutes, 50 seconds Read

جهادتبیین :

این سند دریچه ای به خشم داخلی وزارت امور خارجه در مورد سیاست های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه ارائه می دهد.

استدلال‌های موجود در یادداشت مخالف، پنجره‌ای به افکار بسیاری از افراد در وزارت خارجه ارائه می‌دهد که مدت‌هاست به دلیل درگیری چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین آزاردهنده بوده است. | آلستر پایک / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ

نوشته نهال طوسی

11/06/2023 12:48 PM EST

کارمندان وزارت امور خارجه در یادداشتی مخالفی که توسط پولیتیکو به دست آمد، انتقاد شدیدی از نحوه مدیریت دولت بایدن در جنگ اسرائیل و حماس ارائه کردند و استدلال کردند که، از جمله موارد دیگر، ایالات متحده باید مایل به انتقاد علنی از اسرائیلی ها باشد.

این پیام حاکی از کاهش روزافزون اعتماد دیپلمات های آمریکایی به رویکرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در قبال بحران خاورمیانه است. بر اساس گفتگو با چندین کارمند وزارتخانه و همچنین گزارش های دیگر، این منعکس کننده احساسات بسیاری از دیپلمات های آمریکایی، به ویژه در رده های متوسط ​​و پایین است . اگر چنین اختلافات داخلی تشدید شود، می تواند سیاست گذاری دولت بایدن در قبال منطقه را دشوارتر کند.

این یادداشت دو درخواست کلیدی دارد: اینکه ایالات متحده از آتش بس حمایت کند و پیام های خصوصی و عمومی خود را نسبت به اسرائیل متعادل کند، از جمله انتقاد از تاکتیک های نظامی اسرائیل و رفتار با فلسطینی ها که ایالات متحده عموماً ترجیح می دهد مخفی نگه دارد.

در این سند آمده است که شکاف بین پیام‌های خصوصی و عمومی آمریکا “به برداشت عمومی منطقه‌ای کمک می‌کند که ایالات متحده بازیگری مغرضانه و غیر صادق است که در بهترین حالت به منافع ایالات متحده در سراسر جهان آسیب نمی‌رساند.”

در این پیام همچنین آمده است: «ما باید علناً از نقض هنجارهای بین‌المللی از سوی اسرائیل مانند عدم محدود کردن عملیات تهاجمی به اهداف نظامی مشروع انتقاد کنیم». زمانی که اسرائیل از خشونت شهرک‌نشینان و تصرف غیرقانونی زمین‌ها حمایت می‌کند یا از زور بیش از حد علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کند، ما باید علناً اعلام کنیم که این برخلاف ارزش‌های آمریکایی ماست تا اسرائیل بدون مجازات عمل نکند.»

این یادداشت دارای علامت “حساس اما طبقه بندی نشده” است. مشخص نیست که چند نفر آن را امضا کرده اند یا اینکه آیا و چه زمانی به کانال مخالفان این بخش ارسال شده است، جایی که کارمندان می توانند اختلاف نظرهای مربوط به سیاست را بیان کنند. همچنین مشخص نیست که آیا این سند به نحوی فراتر از نسخه به دست آمده توسط POLITICO اصلاح شده است یا خیر.

با این حال، استدلال‌های موجود در آن پنجره‌ای به تفکر بسیاری از افراد در وزارت امور خارجه ارائه می‌کند که مدت‌هاست به دلیل درگیری چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین آزاردهنده بوده است.

این وزارتخانه از اظهار نظر مستقیم در مورد این یادداشت خودداری کرد، همانطور که در چنین ارتباطاتی استاندارد است. این نشریه POLITICO را به اظهارات گذشته سخنگوی متیو میلر، که گفته است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه از چنین استدلال‌هایی استقبال می‌کند و آنها را به دقت می‌سنجید، ارجاع داد.

میلر در یک نشست مطبوعاتی ماه گذشته در مورد چنین پیام هایی گفت: «یکی از نقاط قوت این بخش این است که ما افرادی با نظرات متفاوت داریم. ما آنها را تشویق می کنیم تا نظرات خود را اعلام کنند.»

چندین یادداشت مخالف در مورد این جنگ در وزارت امور خارجه در تلاش برای جمع آوری امضا پخش می شود . این ارتباطات ممکن است طبقه بندی شده باشند یا نباشند، اما محتوای آنها به ندرت فاش می شود. کانال مخالفان دپارتمان، وسیله ای قدیمی است که به کارکنان اجازه می دهد تا آزادانه نارضایتی خود را در مورد یک موضوع سیاستی بدون ترس از انتقام ابراز کنند.

یکی از کارمندان بخش که این سند را دیده و برای بحث در مورد یک موضوع حساس ناشناس ماند، گفت که یادداشت به دست آمده توسط POLITICO توسط دو کارمند سطح متوسط ​​که در خاورمیانه کار کرده اند نوشته شده است.

این یادداشت تصدیق می‌کند که اسرائیل «حق و تعهد مشروع» دارد تا علیه مبارزان فلسطینی حماس که حدود 1400 اسرائیلی را در حمله تکان‌دهنده 7 اکتبر به قتل رساندند، عدالت طلب کند. اما این استدلال می‌کند که «میزان جان‌های انسانی از دست رفته تا کنون غیرقابل قبول است» – با اشاره به هزاران فلسطینی، که بیشتر آنها غیرنظامی و بسیاری از کودکان بودند که در روزهای پس از آن توسط اسرائیل کشته شدند.

در این سند آمده است که «مدارا» ایالات متحده در قبال چنین تلفات بالای غیرنظامیان «تردید را در نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین ایجاد می‌کند که ما مدت‌ها از آن دفاع کرده‌ایم». این استدلال می کند که ایالات متحده باید اسرائیل و حماس را مسئول اقدامات خود بداند.

بعید به نظر می رسد که خواسته های این یادداشت با بایدن یا دستیاران ارشد او، حداقل نه به این زودی ها، به جایی برسد.

رئیس‌جمهور، بلینکن و دیگران درخواست آتش‌بس را رد کرده‌اند و از تمایل اسرائیل برای از بین بردن حماس که در نوار غزه مستقر است، حمایت می‌کنند.

حماس زرادخانه و جنگنده های خود را در سراسر جمعیت غیرنظامی تعبیه می کند و ترسیم اهداف را برای اسرائیل دشوار می کند. مقامات اسرائیلی می گویند که تلاش می کنند تلفات غیرنظامیان را به حداقل برسانند، اما با توجه به اینکه حماس چگونه افراد و دارایی های خود را در موقعیت قرار می دهد، تعداد مشخصی اجتناب ناپذیر است.

تیم بایدن به طور فزاینده ای پیام های عمومی خود را برای تاکید بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان و پیروی از قوانین بین المللی تغییر داده است. اما تا حد زیادی از انتقاد عمومی مستقیم از اقدامات اسرائیل اجتناب کرده است.

بلینکن در چند هفته اخیر با گروهی از کارکنان ناراضی از مسیر سیاست ایالات متحده، جلسات شنیداری برگزار کرده است.

بلینکن ماه گذشته در پیامی به کارکنان بر اهمیت اجازه دادن و گوش دادن به اختلافات درون بخش تاکید کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *