سیاست ترور اسرائیل شکست‌خورده است

author
0 minutes, 10 seconds Read

تحلیلگران غربی: سیاست ترور اسرائیل شکست‌خورده است

الهام معین قفقازی

رژیم صهیونیستی با به‌شهادت‌رساندن رهبران کلیدی حماس و حزب‌الله به دنبال نابودی این دو گروه مقاومت بود اما تحلیلگران غربی اقرار کرده‌اند که این راهبرد شکست‌خورده است.

استراتژی «بریدن سر» ؛ راهبرد شکست‌خورده اسرائیل

رژیم صهیونیستی با استفاده از راهبردی موسوم به استراتژی «بریدن سر» با حذف کردن رهبران و فرماندهان اصلی حزب الله و حماس به دنبال نابودی این دو گروه مقاومت بوده است؛ اما به اذعان کارشناسان، این استراتژی در باره هر دو این گروه‌ها، شکست‌خورده است.«ادری کرث کرونین»، کارشناس نشریه تحلیلی فارن افرز اذعان کرده است که روش ترور رهبران حماس به دلایل مختلفی اثرگذار نخواهد بود و با شکست مواجه شده است. این کارشناس در تحلیل خود به سازماندهی شبکه‌ای قوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و برنامه سیاسی این جنبش اشاره می‌کند.کرونین به عمر بیش از ۴۰ساله حماس اشاره و تأکید می‌کند که این جنبش توانسته است با گسترش شاخه‌های خود به خارج از غزه همچنان به حیات خود ادامه دهد. این کارشناس تصریح کرده است اگر قرار بود با این اقدامات حماس شکست بخورد تا به حال این اتفاق افتاده بود.تحللیگر نشریه فارن افرز به سبقه ترورهای پیشین اسرائیل در سال‌های گذشته اشاره و تأکید کرده است که اسرائیل در سال‌های پیش‌ازاین هم رهبران برجسته حماس را به شهادت رسانده است؛ اما این گروه نه‌تنها تضعیف نشده است بلکه توانسته با بازیابی و گسترش خود واقعه‌ای چون ۷ اکتبر را رقم بزند.کارشناسان به این نکته اشاره کرده‌اند که حماس امروز از چنان ساختار شبکه‌ای منظم و قدرتمندی برخوردار است که دیگر ترور در مورد این گروه جواب نخواهد داد و اسرائیل نمی‌تواند با حذف رهبران کلیدی این جنبش به هدف خود یعنی ازبین‌بردن حماس دست یابد.

کارشناس فارن افرز تأکید کرده است که اسرائیل پیش‌ازاین هم در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ رهبران و شخصیت‌های برجسته حماس از جمله احد یاسین بنیان‌گذار این گروه را به شهادت رسانده است؛ اما جنبش مقاومت اسلامی فلسطین همچنان به حیات خود ادامه داد.کرونین به سیستم خوب جانشین‌پروری حماس اشاره و تصریح می‌کند که نه‌تنها حذف رهبران باعث تضعیف این گروه نشد؛ بلکه جانشینان این رهبران از پیشینیان خود در مقابل اسرائیل «خطرناک‌تر» هم عمل کرده‌اند.

نتانیاهو با یحیی های بعدی چه می‌کند؟!

کرونین با اشاره به شمار بالای ترورهای رژیم صهیونیستی این سؤال مهم را مطرح می‌کند که راهبُرد نتانیاهو برای نسل‌های بعدی حماس چیست؟ بی‌بی با همه آن‌ها که با دستان خود اعضای خانواده و بستگان خود را دفن کرده‌اند و با آرمان انتقام و مقاومت زندگی می‌کنند چه خواهد کرد؟! این کارشناس به شهید السنوار اشاره و تأکید می‌کند که سنوار هم سالیان زیادی از عمرش را در زندان‌های اسرائیل گذراند؛ اما پس از آزادی بار دیگر مبارزه را ادامه داده و حادثه ۷ اکتبر را رقم زد.

منبع قدرت حماس آرمان مقاومت است

کارشناسان مختلف غربی بارها تأکید کرده‌اند که حیات و قدرت گروه‌هایی از جمله حزب‌الله و حماس در آرمانی با عنوان مقاومت ریشه دارد. مقاومت است که این گروه‌ها را زنده نگه می‌دارد و باعث می‌شود که حذف فرماندهان و رهبران این گروه نتواند در ادامه مبارزات این گروه‌ها خللی وارد کند.

«دنیل لوی» از کارشناسان حوزه غرب آسیا و مسئول پروژه‌ای با نام «ایالات متحده – غرب آسیا» در مصاحبه خود با برنامه‌ای تلویزیونی در آمریکا به این موضوع اشاره کرده بود که وضعیت مردمانی که بدون آزادی زندگی می‌کنند؛ خود زاینده مقاومت و ادامه حیات گروه‌های چون حماس است.کارشناس فارن افرز هم اذعان کرده است که منبع اصلی قدرت حماس در این روایت است که این جنبش، قهرمانانه در مقابل تهاجم اسرائیل مقاومت کرده و به نفع مردم فلسطین عمل کرده است. این کارشناس به افزایش محبوبیت حماس در سطح جهان به‌ویژه در بین جوانان ایالات متحده هم اشاره کرده است.

شهید یحیی السنوار از السنوار خطرناک‌تر است

نکته جالب‌توجه که برخی از رسانه‌های مطرح غربی از جمله وال‌استریت ژورنال به آن پرداخته‌اند این مطلب است که شهادت السنوار موجب شده است تا این شهید عزیز از محبوبیت و حمایت بسیار بیشتری نسبت به قبل از شهادت در بین مسلمانان و مردم کشورهای عرب برخوردار شود.رسانه‌ها اقرار کرده‌اند که شهادت این رهبر حماس از او چهره‌ای قهرمانانه ساخته است. کارشناسان به نحوه شهادت یحیای مقاومت هم اشاره و تأکید کرده‌اند که شهادت این فرمانده حماس به همراه هم‌رزمانش آن هم در میدان جنگ بسیار در افزایش محبوبیت السنوار در بین حامیان مقاومت در سراسر جهان و همچنین کشورهای عربی اثر گذار بوده است.

اسم رمز: یحیی

درحالی‌که رژیم صهیونیستی با به‌شهادت‌رساندن روح مقاومت یحیی السنوار به دنبال نابودی جنبش مقاومت در فلسطین و همچنین تحقیر رهبران بزرگ حماس بود؛ اما شجاعت بی‌بدیل السنوار، تسلیم‌ناپذیری‌اش تا آخرین لحظه و شهادتش در دل میدان جنگ از او چنان چهره قهرمانانه‌ای ساخت که حتماً رژیم صهیونیستی را از انتشار ویدئوهای نحوه شهادت این معمار بزرگ ۷ اکتبر پشیمان ساخته است.با شهادت یحیی نه‌تنها مقاومت به پایان نرسید؛ بلکه خون او مقاومت را زنده‌تر از همیشه کرد. شهادت السنوار قهرمان و الگویی را به جهان معرفی کرد که نسل‌های بعدی به او اقتدا خواهند کرد. شهید یحیی از پیش هم خطرناک‌تر شده است.

منبع: فارس

#حماس

#حزب_الله

#اسرائیل

#رژیم_جعل_صهیونیستی

#ترور

#شهید_یحیی_السنوار

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *